Home » Eksploitasi pembantu rumah warga asing: Wanita dipenjara setahun, suami bebas
Berita Dalam Negara Jenayah

Eksploitasi pembantu rumah warga asing: Wanita dipenjara setahun, suami bebas

PUTRAJAYA: Mahkamah Rayuan di sini hari ini menjatuhi hukuman penjara setahun ke atas seorang wanita kerana menyeludup masuk dua pembantu rumah warga asing dan mengeksplotasi mereka untuk bekerja di rumahnya serta perniagaan pembersihan tanpa membayar upah.

Panel tiga hakim terdiri daripada Datuk Hanipah Farikullah, Datuk See Mee Chun dan Datuk Azman Abdullah memutuskan demikian selepas menolak rayuan Chong Chon Lang, 60, untuk mengetepikan sabitan terhadapnya bagi kesalahan itu.

Bagaimanapun, mahkamah membenarkan rayuan suri rumah itu untuk mengurangkan tempoh hukuman penjara yang dijatuhkan terhadapnya daripada 12 tahun kepada 12 bulan.

Mahkamah Rayuan membuat keputusan itu selepas berpendapat hukuman penjara 12 tahun yang dijatuhi ke atas Chong oleh Mahkamah Sesyen adalah keterlaluan selain mengambil kira faktor usia tertuduh.

Panel berkenaan turut melepas dan membebaskan suami wanita itu, Low Kee Pat, 62, daripada pertuduhan sama selepas memutuskan bahawa dia tidak terlibat mengeksploitasi kedua-dua pembantu rumah terbabit yang merupakan warga Indonesia dan Kemboja.

Hanipah, yang membacakan keputusan mahkamah, berkata bukti secara keseluruhan menunjukkan Chong telah menggunakan kedua-dua pembantu rumahnya untuk menawarkan khidmat membersihkan rumah orang lain tanpa membayar upah kepada mereka.

Pada 10 Jan 2019, Mahkamah Sesyen mendapati pasangan suami isteri itu bersalah atas pertuduhan mengeksplotasi seorang wanita warga Kemboja, 28, di sebuah rumah di Taman Rawang Perdana, Rawang di antara 13 Mei 2010 dan 14 Julai 2016 serta seorang wanita warga Indonesia, 30, di tempat sama di antara Mac 2015 dan 14 Julai 2016.

Chong dan Low, yang juga bekas kontraktor, telah dihukum penjara 12 tahun bagi setiap pertuduhan dan hukuman berjalan serentak.

Mereka kemudian mengemukakan rayuan di Mahkamah Tinggi namun ditolak pada 29 Mei 2020.

Pada prosiding hari ini, peguam Sreekant Pillai yang mewakili pasangan itu berhujah bahawa pendakwaan telah gagal membuktikan pertuduhan mengeksploitasi.

Beliau berkata anak guamnya telah menggunakan ejen untuk mendapatkan kedua-dua pembantu rumah secara sah dan mereka dilayan dengan baik serta dibayar gaji.

Katanya jika mereka dibawa untuk membersihkan sebuah atau dua buah rumah lain, perbuatan itu tidak terjumlah kepada definisi eksploitasi dan buruh paksa di bawah Seksyen 2 Akta Antipemerdagangan Orang dan Antipenyeludupan Migran (ATIPSOM) 2007.

Peguam itu berkata pertuduhan terhadap anak guamnya sepatutnya adalah di bawah Akta Imigresen atau Kanun Keseksaan yang memperuntuk hukuman lebih ringan.

Timbalan Pendakwa Raya Aznee Salmie Ahmad pula berkata di bawah terma pekerjaan, kedua-dua wanita hanya sepatutnya bekerja di rumah pasangan itu namun mereka sebaliknya telah dipaksa membersihkan rumah orang lain.

Beliau berkata Chong telah memungut wang bagi khidmat pembersihan rumah namun kedua-dua pembantu rumahnya tidak menerima sebarang bayaran sebagai upah melakukan pekerjaan itu.

— BERNAMA