Home » KUSKOP dan agensinya komited wujudkan kerjasama strategik perkukuh usahawan- Ewon
Berita Tempatan Politik

KUSKOP dan agensinya komited wujudkan kerjasama strategik perkukuh usahawan- Ewon

ALBUM: Ewon (empat kiri) merakamkan gambar kenangan sempena Program Santai Namun Sampai Kembara Memperkasa Usahawan dan Koperasi.

TUARAN: Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (KUSKOP) bersama agensi di bawahnya terus komited mewujudkan pelbagai inisiatif dan kerjasama strategik bagi memperkukuh dan meningkatkan lagi program-program pembangunan keusahawanan di negara ini.


Menterinya Datuk Ewon Benedick berkata, sebanyak 66 agensi di bawah pelbagai kementerian seluruh negara melaksanakan program berkaitan keusahawanan dan daripadanya jumlah itu, 10 agensi dibawah KUSKOP.


“Agensi-agensi ini memberikan banyak peluang kepada semua usahawan dalam pelbagai bidang untuk memohon pembiayaan perniagaan dan bimbingan keusahawanan bagi meningkatkan lagi perusahaan mereka.


“Saya berharap agar usahawan memanfaatkan semua peluang kemudahan dan bantuan yang disediakan itu seterusnya bangkit memperbaiki diri dengan menambah ilmu dan kemahiran dalam perniagaan,” katanya.


“Program bimbingan dan pemerkasaan usahawan sebegini amat penting bagi memulihkan dan membangunkan semula sosioekonomi masyarakat tidak kira di bandar mahu pun luar bandar, terutamanya dari aspek komposisi keusahawanan negara yang dipacu oleh usahawan sektor perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PMKS) serta koperasi.


“Bantuan dan inisiatif pembangunan usahawan ini bukan sahaja membantu mereka bangkit semula daripada kesan pandemik COVID-19 serta bencana banjir yang melanda akhir-akhir ini, tetapi juga bagi memastikan usahawan PMKS dan koperasi kekal lestari walaupun dalam persekitaran ekonomi yang mencabar serta mampu mencapai prestasi perniagaan yang lebih baik daripada sebelumnya,” katanya.


Program Santai Namun Sampai merangkumi pelbagai modul keusahawanan termasuk bimbingan secara holistik dan komprehensif dengan memfokuskan adaptasi teknologi seperti perkongsian mengenai strategi pemasaran digital.


“Adaptasi penggunaan teknologi dan inovasi dalam perniagaan merupakan trend baharu sejak negara dilanda pandemik COVID-19 dan membantu meningkatkan produktiviti serta memudahkan operasi perniagaan seperti transaksi bayaran dan pengiklanan produk.


“Justeru, saya percaya menerusi perkongsian mengenai pengetahuan dan kesedaran khususnya dalam ilmu pendigitalan dalam kalangan usahawan dapat memperhebat sektor keusahawanan negara, sekali gus menggalakkan perdagangan rentas sempadan,” katanya.


Program Santai Namun Sampai itu disertai seramai 150 peserta yang terdiri daripada usahawan PMKS serta koperasi.
Turut hadir Timbalan Setiausaha Pembangunan Usahawan Kuskop Datuk Zamri Salleh; Setiausaha Bahagian Pemerkasaan dan Pemantauan Keusahawanan Kuskop Saifuzzaman Abdul Manan; Timbalan Setiausaha Tetap Kementerian Pembangunan Perindustrian Sabah Adam Valentine; Timbalan Pengerusi Eksekutif Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM) Datuk Umar Sarim Saidin dan Pengarah Wilayah Borneo Bank Rakyat Saini Hammade.

–Kenneddy Corlleus